xxxxx

4 your life

Efter 12 år som professionel cykelrytter, forstillede jeg mig, at få masse af energi når jeg holdte med at træne de 4 til 6 timer om dagen, som jeg var vant til, men det gik lige modsat, jeg blev i stedet mere træt og havde ingen energi, faldt i søvnen på sofaen om aften, det havde jeg aldrig gjort før, på et halv år tog jeg 15 kg på, jeg var vant til at spise meget, det er ikke noget der ændres fra dag til dag.

Blodprøver viste at kolesteroltallet var på vej op og stofskiftet var på vej ned.

Efter mange års træning, kunne jeg virkeligt mærke hvor hurtig kroppen går i forfald.

Derfor fik jeg øjerne op for, hvor vigtig det er at træne regelmæssigt, selvom træningen hang mig ud af halsen på det tidspunkt, men jeg kunne se hvor vigtig det var for mig, at havde energi og for at min hjerne og krop kunne fungere.

Kroppen er et fantastik redskab, og kan udsættes meget. Det så jeg, da jeg 1. januar 2010 påtog opgaven, at træne 40 mænd og kvinder, hvor mange aldrig havde trænte før. De ville cykle fra Silkeborg til Paris,1250 km på en uge.

En umulig opgave ville mange sige! Men det viste sig virkelitg, hvor meget folk kan flytte sig, med den rette træning og ændret livsstil, plus det at arbejde sammen som et team.

Sidst i marts havde vi første træning på landevejen, der kørte vi 40 km med 23,5 i snit, og de var helt færdige

Fire måneder sener kørte vi ca. 200 km om dagen i en uge, med næste 30 km i timen i snit.

xxxxx

4 your time

Cykling er en mega tidskrævede sport, men også en meget social sport, hvor man kan træne sammen selv om man ikke er på samme niveau.

Før jeg kom til Team CSC/Saxo Bank, var træning for mig, noget med at tage ud og køre så mange kilometer som muligt, men Bjarne Riis lærte mig om hvordan man kan effektivisere træningen og samtidig blive bedre, ved nogle simpel men præcise intervaller.

De mange kilometers træning havde gjort mig langsom og jeg havde det svært ved at følge med når det gik rigtig stærkt, men Bjarnes systemer ændrede dette.

Min trænings tid kun jeg nedsættt med 20 procent, der var til gengæld, et formål med træningen hver dag, nogle intervaller blev indført, de forskellige intervaller kunne jeg flytte rundt med som jeg ville, så det gav fleksibilitet i træningen.

Da jeg var på træningslejr med Team Designa, var jeg som regel sidste mand på toppen af de bjerge vi kørte i, men jeg lavede mit arbejde og da vi kom til første cykelløb, var jeg som regel den eneste tilbage i finalen. Træning handler også meget om at kende sig selv og vide hvor meget du kan holde til at træne.

For at opnå denne effektivitet ville det være optimal at have en watt måler på cykelen, men man kan godt gøre det uden. Det vigtigst er at du har fokus på det du vil, og at du tror på det!

Alt det kan nemt laves selvom der trænes i en gruppe, det kræver bare at alle er indstillet på at give hinanden plads til at køre deres programmer imellem hyggesnakken.

xxxxx

4 your training

♦ For at effektivisere din træning, er du nød til at have et klart mål, for

hvad du vil opnå.

♦ Sæt et klart mål for hvad du vil opnå, derved vil det også være nemmer at

motivere dig selv.

♦ Tro på det, da troen er en meget vigtig faktor for at opnå sine mål.

♦ Få lavet en plan for din træning, som bygger din form planmæssig op.

♦ Få lavt nogle tests, som sikre dig at formen er på rette vej.

xxxxx

4 your speed

For at opnå et godt resultat med din træning, er det vigtigt at du har den rigtige

cykel til dit behov, plus at den er indstillet rigtig til dig.

Jeg har set mange eksempler, hvor ryttere, der har handlet cykel hos der lokale cykelhandler, kommer hjem med en cykel der ikke svarer til deres behov

Positionen på cyklen har også stor betydning, derved undgår du nemmere at få skader, samtidig øger du din styrke og fart.

Naturligvis er det ikke altid cyklen der er det vigtigste, det er glæden ved at cykle det er det vigtigste.